Een kwart van de Nederlanders (26 procent) gebruikt wel eens een VPN op het werk. Zo’n 18 procent gebruikt af en toe, bij gelegenheid, een VPN en zo’n 11 procent heeft altijd een VPN aan staan. Dit meldt Dutch-Tech Magazine, op basis van de meest recente data van Statista.
Entertainment voornaamste reden
Gebruikers die een VPN gebruiken vanaf een pc of laptop doen dit voornamelijk (54 procent) om toegang te krijgen tot -betere- entertainment content. Hierbij gaat het vooral op films en video’s. Een ander groot gedeelte (34 procent) gebruikt een VPN om toegang te krijgen tot sociale netwerken en/of nieuwsdiensten. Belangrijker vindt men echter nog vaker het anoniem browsen (35 procent). Ook voor toegang tot werk-gerelateerde bestanden, sites en diensten wordt een VPN vaak gebruikt (30%).
VPN-markt in de lift
De VPN industrie groeit elk jaar met miljarden dollars. Nieuwkomers, veranderingen in de reclame-industrie en andere marktfactoren veranderen het speelveld in een van de meest fel concurrerende markten binnen de technologie branche. De prognose van Statista laat een totale VPN-marktomvang van 23,6 miljard dollar zien in 2019, die in 2022 naar verwachting zal stijgen naar 35,7 miljard dollar.
Van luxe naar noodzaak
Virtuele privénetwerken zijn voor veel internetgebruikers over de hele wereld een noodzakelijk hulpmiddel geworden. Ongeacht de belangrijkste redenen waarom consumenten VPN’s gebruiken, of ze nu toegang hebben tot entertainment content of om anonimiteit en veiligheid te behouden tijdens het browsen, is het gebruik van VPN de afgelopen jaren fors gestegen.