Populariteit dropshipping in Nederland fors gestegen. Wordt dit de nieuwe bubbel van het jaar?

Wat is dropshipping?
Dropshipping is een leveringsvorm die doorgaans via e-commerce wordt gebruikt. Een consument koopt een product bij een webshop tegen een prijs die de webshop zelf bepaalt. De webshop zet de order uit bij een leverancier die het product vervolgens bezorgd bij de consument, zonder tussenkomst van de webshop. De webshop is feitelijk dus een tussenpersoon die zelf geen fysieke voorraad beheert. De prijs die die een webshop voor het artikel bepaalt minus de ‘inkoopprijs’ bij de leverancier is de winst voor de webshop.

For the record: dropshipping bestaat al jaren. Vooral in Amerika is het altijd al een populaire vorm van e-Commerce geweest. Nu lijkt de dropshipping markt ook in Nederland in de lift te zitten.

Dropshipping is door de laagdrempeligheid een populaire manier geworden om te starten met ondernemen via internet, zeker gezien de groei van de e-commerce markt. Data van Google Trends onderschrijft dit. Kijkend naar het aantal zoekopdrachten op de term ‘dropshipping’ in Nederland is een sterke opwaartse trend te zien sinds 2019.

Google Trends: dropshipping in Nederland

Nadelen van dropshipping
Starten als ondernemer in dropshipping kent ook enkele nadelen. In de eerste plaats is een beginnende dropshipper (met weinig ervaring) vaak toegewezen op ‘mainstream’ leveranciers uit China, zoals AliExpress. Levertijden kunnen hier oplopen tot weken en soms zelfs maanden. Als je dit als ondernemer niet duidelijk op je shop vermeldt zal dit gegarandeerd voor problemen zorgen. De klant van tegenwoordig is immers snelheid gewend, en de standaard is inmiddels wel zo’n 1 tot 3 dagen.

Ook nazorg kan tot problemen leiden, omdat je voor de -doorgaans- goedkopere producten uit het buitenland niet altijd hoogwaardige kwaliteit mag verwachten. Als aanspreekpunt voor de consument sta je hier als dropshipping-ondernemer machteloos. Want wat kun je doen als het telefoonladertje dat je via je shop hebt verkocht na dag 1 kapot is? Precies: niets anders dan refunden.

Tot slot is je reputatie vrijwel altijd onbekend. Veel startende ondernemers in dropshipping worden via een advertentie op Facebook verleid tot het starten in dropshipping. Wat zij vervolgens niet beseffen is het gegeven dat zij in een online markt terechtkomen waar het soms financieel vechten is om op de eerste pagina van Google te komen. En als je dan eenmaal gevonden wordt dient je site ook nog vertrouwen uit te stralen met 0 reputatie. Want dat is inmiddels toch wel de belangrijkste koop factor geworden; vertrouwen.

Veel nieuwe Nederlandse dropshipping ondernemers
Nederland kent momenteel zo’n 43.000 webwinkels, waarvan ruim 90% wordt gerund door 1 werkzaam persoon. Ter indicatie: in het eerste kwartaal van dit jaar waren er zo’n 3000 webwinkels minder. Niet iedere webwinkel is dropshipper, maar gezien de populariteit in zoekopdrachten, is een deel van de groei hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door dropshippers. De meeste webwinkels die in Nederland ‘gevestigd’ zijn verkopen kleding (11.035), maar ook huis- en tuinartikelen (6.650) en vrijetijdsartikelen (3.855) zijn klaarblijkelijk populair.

E-commerce softwareplatforms voor dropshippers
Een andere interessante pijler: het zoekvolume op e-commerce platformen die als een van beste platformen voor dropshopping gelden. Hierin werden de platformen van Shopify, Magento, Woocommerce, OpenCart en BigCommerce vergeleken. In deze visual van Google Trends is duidelijk te zien dat Shopify opkomend is in het aantal zoekopdrachten. Nu profileert Shopify zich ook als platform bij uitstek voor dropshipping, dus of dat er iets mee te maken heeft blijft ook nog maar te vraag.

Google Trends: e-commerce platformen voor dropshipping

Next bubble?
Eindigend met een informele noot, vraag ik me oprecht af hoe lang het nog duurt voordat deze bubbel barst en de markt voor dropshipping in Nederland kapot gaat. Ik bedoel: overal om me heen zie ik nu millenials die via Facebook getarget zijn om hun eigen dropshipping business te beginnen. In filmpjes, waar ze leeftijdsgenoten zien pronken met geld, geld en nog meer geld, worden ze getriggered om cursussen over dropshopping te kopen (soms gewoon schaamteloos voor 1000 euro), waardoor ze zelf ook kunnen starten met hun eigen ‘business’ in dropshipping. Ik hoef jullie niet te vertellen dat dit niet lang goed gaat.

Kijk bijvoorbeeld naar het voorbeeld van FehePodz (google maar even). Als het waar is wat we allemaal lezen is het een onfortuinlijk dropshipping avontuur geweest (voor klanten) van een influencer die startte met dropshopping. Op Trustpilot regent het klachten en ook social media staat vol klaagzang over het bedrijf.

Dat dit goed mis gaat lijkt nu nog een kwestie van tijd. De Consumentenbond, Kassa, Radar, Opgelicht en het Juridisch Loket kunnen hun borst nat maken. Wij verwachten een drukke periode voor ze.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in