Licht en zo

Ray tracing is een term die al even bestaat en een techniek is om te berekenen hoe licht weerkaatst op objecten in een videogame of scené in een film waarbij CGI wordt gebruikt. Ray tracing werd eigenlijk al jaren gebruikt bij voornamelijk (animatie)films echter heeft deze techniek sinds een paar jaar zijn intrede gedaan in games. Saillant detail, de algoritme achter Ray Tracing, toen bekend als Ray Casting, werd in 1968 bedacht door Arthur Appel.

De term werd eigenlijk echt bekend met de komst van de RTX kaarten van Nvidia en was er de belofte dat games vanaf dat moment intensief gebruik gingen maken van ray tracing met als schoolvoorbeeld Battlefield V. De benchmarks logen er niet om en gamers zagen oogverblindende mooie beelden van een slagveld wat zo realistisch was belicht dat het bijna echt leek.

De RTX 2080 kende een bekoelde launchering met early adapters die de kaart gelijk aanschafte maar veel gamers lieten de kaart nog even liggen vanwege het prijskaartje van boven de 1000 euro. Ook wachtten heel veel gamers af op content om de aanschaf van deze kaart te rechtvaardigen.

Nasleep

Na zijn we al enige tijd verder en heeft Nvidia o.a. de RTX 2060 en 2070 naast de RTX 2080 uitgebracht, al dan niet in SUPER of TI variant. De TI is daarbij dan vaak iets sneller met hogere kloksnelheden en/of meer grafisch geheugen op de kaart. Bij de SUPER versies zijn de verschillen wat minder en vaak alleen ietsjes hoger geklokt of betere koeling. Al deze varianten kwamen met een lagere prijs van onder de 1000 euro bij sommige modellen.

Het is mooi dat Nvidia altijd diverse modellen uitbrengt zodat iedere gamer kan genieten van een nieuwe generatie videokaarten maar hoe zit het dan met de games? Jammer genoeg is het er maar een handjevol games zijn die Ray Tracing volledig ondersteund en dus ook de volle potentie gebruikt van de RTX kaarten. Shadow of the Tomb Raider is hier zo’n voorbeeld van en ziet er ongelofelijk mooi uit wanneer Ray Tracing aan staat.

Ook met de komst van de 1650 en 1660 uitvoeringen van de grafische chip die de basis legde voor de RTX modellen is ook de vraag, moet je nou special voor Ray Tracing zo’n dure kaart aanschaffen? Nvidia heeft namelijk ook Ray Tracing toegankelijk gemaakt voor GTX modellen met een driver update. Ook zullen oudere games geoptimaliseerd worden voor Ray Tracing. Mijn advies is om te wachten met het aanschaffen van een RTX kaart totdat veel meer games de mogelijkheden benutten van de kaart óf als je echt wilt upgraden is dan de GTX 1660 (ti) een goede optie.

Wat te doen?

Ray Tracing is eigenlijk een best wel intensieve techniek die veel eisen stelt aan hardware Het duurt dus wel even voordat het gemeengoed wordt in games en de hardware. Wil je niet wachten en is je budget aardig groot dan kan je een RTX kaart overwegen. Hou dan wel rekening met je computer want een budget processor zal snel de bottleneck worden voor een mooie RTX kaart. Heb je minder budget maar wil je wel klaar zijn voor de nieuwe generatie games en technieken in games dan kan je voor een GTX model gaan die Nvidia onlangs heeft uitgebracht.

Heb jij een nieuwe GTX of RTX kaart in je computer? Laat in de comments weten wat jouw ervaringen zijn en welke games je speelt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in