data marketing

Zeventig procent van de Nederlanders zou door grote Tech-bedrijven betaald willen worden voor het delen van persoonlijke data. Ook is er nog maar een kleine meerderheid blij mee om te betalen met data voor diensten als WhatsApp en Instagram, in plaats van met geld. Dat blijkt uit onderzoek van online marketingbureau Brandfirm onder meer dan 1.000 Nederlanders. Een op de tien Nederlanders vindt mensen die zich zorgen maken over de bescherming van hun data aanstellers.

Kleine meerderheid wil gratis WhatsApp en Instagram

Christiaan Pol, directeur bij Brandfirm: “Met regelmaat doen we onderzoek naar de mening van het publiek over innovaties, zodat we op de hoogte blijven. We merken nu dat het debat over data kantelt. Tech-bedrijven groeien in een razend tempo, omdat ze de waarde van data van gebruikers ten gelde weten te maken. Niet alleen de overheid, maar ook de consument begint in te zien dat data een waarde vertegenwoordigt. Dit zou kunnen betekenen dat consumenten niet meer hun data gratis weggeven aan grote tech-bedrijven.”

Met name ouderen willen graag met geld betalen voor diensten als WhatsApp en Instagram. Jongeren lijken daar minder voor te porren. Slechts een op de vier jongeren vindt het niet fijn om met data te betalen. Acht op de tien Nederlanders geeft daarbij aan hun data te zien als iets waardevols, dat ze goed moeten beschermen.

Ouderen maken zich meer zorgen over persoonlijke data

Jongeren lijken zich veel minder zorgen te maken over de manier waarop ze hun data beschermen. Ze vinden het zelfs vaker aanstellerij. Een op de zes jongeren (18-34 jaar) noemt het zorgen maken over het beschermen van je data aanstellerij. Daarentegen vindt slechts zes procent van de 55-plussers mensen die zich zorgen maken over hun data aanstellers.

Pol: “Misschien zijn jongeren cynischer geworden over de manier waarop er met hun data omgegaan wordt. Ook hoger-opgeleiden lijken minder betrokken te zijn bij hun online privacy en de bescherming van hun data. Wellicht dat deze groepen zichzelf overschatten en verwachten dat ze zelf nooit slachtoffer zullen worden van een hack of data-lek. Zonde, want iedereen zou zorgvuldig met zijn gegevens om moeten gaan.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in