Thuiswerken komt steeds vaker voor. In de meeste gevallen kies je er zelf voor, maar nu met de corona-pandemie is het een noodzaak. Thuiswerken is wel even iets anders dan op kantoor. Hoe blijf je productief en zorg je dat je niet afgeleid raakt? De experts van Knab geven 10 tips om je thuiswerkdag een boost te geven.

Start van de dag

1. Op tijd opstaan
Je hoeft nu niet naar je werk te reizen, dus dan kun je mooi langer blijven liggen. Toch? Nee, het is beter om je reguliere ritme aan te houden en dus op tijd op te staan. Routine is cruciaal voor je energielevel en je productiviteit.

2. Goed ontbijten
De verleiding is misschien groot om de dag direct te beginnen door je laptop/pc op te starten en aan de slag te gaan. Vergeet echter niet goed te ontbijten. Een ontbijt helpt je met een goede start van de dag. Ook krijg je zo energie binnen, wat bijdraagt aan je productiviteit.

3. Thuiswerkplek
Creëer een speciale plek om thuis te werken. Vanuit je bed, aan de keukentafel of op de bank is thuiswerken toch minder productief en het is niet goed. Daarnaast helpt een speciale plek je productiever te zijn, omdat je die plek gaat associëren met werken.

Structuur

4. Plannen
Maak een planning voor jezelf. Wat moet je doen en wanneer moet het af zijn? Zo kun je makkelijker voor jezelf bepalen wat je gaat doen en wat eventueel later kan. Daarbij biedt een planning een handig geheugensteuntje. Tools als Trello kunnen hiervoor handig zijn, maar ook met pen en papier kom je al een heel eind.

5. Benut de ochtend optimaal
De meeste mensen zijn het meest productief in de ochtend. Maak dus goed gebruik van de ochtenduren. Belangrijke zaken kun je tijdens deze uren oppakken. Minder belangrijke taken pak je vervolgens in de middag op.

Afleiding voorkomen

6. Prioriteiten stellen
Concentratie is het belangrijkst tijdens je thuiswerkdag. Het is daarom verstandig om niet overal ‘ja’ tegen te zeggen, als je verzoeken krijgt van je collega’s.. Tuurlijk, je moet bereikbaar blijven. Dat betekent echter niet dat je alles maar op moet pakken. En is het echt belangrijk? Dan kun je de taak altijd nog in je planning zetten.

7. Smartphone opzij
Als er iets afleidt, is het wel je mobiele telefoon. Hier komt allerlei informatie op binnen, via bijvoorbeeld social media, e-mail, corona-liveblogs en WhatsApp. Leg je telefoon daarom weg, zet ‘m op vliegtuigstand of geef je telefoon aan je partner of huisgenoot (als je die hebt).

Persoonlijke verzorging

8. Eten en drinken
Een lege koelkast is vervelend. Niet alleen omdat je soms snelle trek kunt krijgen, maar ook omdat je dan naar de supermarkt zult moeten. Dat kost weer tijd. Ook drinken (koffie, thee en water) is belangrijk voor je energie en concentratie. Op kantoor had je misschien collega’s die regelmatig langskwamen voor een refill, maar thuis zul je er zelf voor moeten zorgen. Zorg dus dat je gehydrateerd blijft.

9. Blijf in beweging
Sporten zorgt voor een heldere geest een hernieuwde energie. Verstandig dus om in beweging te blijven. Zet het desnoods in je planning. Je kunt een vast moment op de dag (of in de week) prikken om even te sporten. Nu de sportscholen dicht zijn kun je buiten even een paar blokjes wandelen of joggen in het park. Of volg desnoods een yogales via YouTube.

10. Stop op tijd
Voor je het door hebt werk je tot in de late uurtjes door, maar of dit je productiviteit ten goede komt? Waarschijnlijk niet. Probeer je dagen daarom niet te lang te maken en stop op tijd. Bijvoorbeeld als je moe wordt of niet meer happy bent met de manier waarop je je taken uitvoert. Ook kun je van tevoren een ‘eindtijd’ noteren in je planning. En houd je er aan!

Meer tips voor efficiënt thuiswerken vind je in het kennisartikel op bieb.knab.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here