Review | ARLO PRO 2 draadloze beveiligingscamera

Afgelopen jaar reviewden we de Arlo Ultra HDR 4K draadloze beveiligingscamera. Sinds dat moment zijn we fan geworden van Arlo. Niet snel na de Ultra-review volgde ook de review van de deurbel van het populaire merk, en binnenkort zullen we ook aandacht besteden aan de babycamera. Maar voordat dat zover is kijken we in dit item naar de Pro-serie van Arlo, en specifieker: de Arlo Pro 2. In hoeverre voldoet dit model aan de strenge eisen aan beveiliging anno 2020?

Duidelijke positionering

Voordat we nader kijken naar de camera zelf, wilden we toch kort ingaan op de positionering van Arlo by Netgear. De beveiligingscamera’s van Netgear, die onder het merk “Arlo’’ op de markt verschijnen, hebben bijzondere trekjes in de positieve zin van de term. Inmiddels heeft Arlo weliswaar meerdere camera’s binnen het assortiment, met ieder een ‘eigen specialisme’. Maar over de gehele linie geldt dat dit merk zich richt op draadloze camerabeveiliging met focus op functionaliteit, techniek en design. Dit is eigenlijk wel terug te vinden in ieder model.

Arlo Pro 2
”Als het om beveiliging gaat, kun je op een Pro vertrouwen. De volgende generatie HD 1080p-bewakingscamera’s met volledige flexibiliteit.’’ is wat Arlo zelf over deze camera zegt.

Wij kregen het product onlangs binnen, en hierbij delen we dan ook de unboxing van de camera.

Zo kregen we de camera binnen. Op het oog al een ”clean” uitstraling, niet te zwaar, niet te licht, en ook bij het openmaken kregen we wat we inmiddels van Arlo gewend zijn; een rechttoe-rechtaan inhoud.

Wat er allemaal in het Arlo Pro 2 pakket zit?
– De beveiligingscamera zelf, inclusief accu
– De base (basisstation)
– Handleiding in verschillende talen
– Netstroomsnoeren voor zowel de base als de camera
– Verschillende schroefjes, opzetstekkers en netwerkkabels

Wat vinden we van de camera?
Als je kijkt naar de camera is duidelijk dat er weinig optische veranderingen zijn ten opzichte van de Arlo Pro (1). De camera zelf heeft een min of meer gelijke look en feel, en de camera is geschikt voor binnen en buiten. De accessoires die voor de eerste Pro gemaakt waren, kunnen ook gebruikt worden voor de Pro 2; handig.

Verder kan de camera (net als de Pro en de Ultra) makkelijk geplaatst en gesteld worden op een magneet die de zwaarste storm overleeft.

De Pro 2 maakt beelden in 1080p Full HD. Dit is ten opzichte van de Pro een enorme verbetering; die schoot in 720p. De Pro 2 komt wat dat betreft niet in de buurt van de Ultra 4K HDR, maar dat is dan ook een hele andere prijsklasse. Bovendien zijn de beelden van de Pro2 gewoon goed en scherp. Dit is toch wel het belangrijkste bij huisbeveiliging.

Ook de geluids- en bewegingsdetectie werken prima en zijn naar verwachting goed. Ditzelfde geldt voor de andere features van de camera, zoals de bewakingszone die zelf ingesteld kan worden, de terugkijk optie (van korte beeldfragmenten), de nachtzicht-optie en het beveiligingsalarm. Kortom: qua functionaliteiten is de Arlo Pro 2 een goede en betaalbare beveiligingscamera.

De installatie
De base station van de Arlo Pro 2 is compatible met die van de Ultra. Zeker fijn, want zo hoefden we geen nieuwe base aan te sluiten om de camera te testen. Deze kon eenvoudig via de Arlo-app worden toegevoegd. Maar om toch een beeld te geven van de installatie; hebben we uiteraard een ”schone install’ gedaan. Hieronder de stappen die we ondernomen hebben om de camera werkend te krijgen; in totaal 15 minuten werk.

Na installatie kregen we beeld. Hieronder ter beeldvorming een indruk van de videokwaliteit:

Zoals te zien is kan de beeldkwaliteit bestempeld worden is bovengemiddeld goed. Ook in de avond is het beeld prima, zie screenshot hieronder.

Conclusie: De Arlo Pro 2 beveiligingscamera is een prima beveiligingscamera in een aantrekkelijke prijscategorie. Het design is zeer netjes, maar vooral qua functionaliteiten doet de camera precies wat je ervan mag verwachten. Als we dan toch een nadeel moeten noemen; hebben we ervaren dat live-video af en toe wel wat lag (vertraging) met zich meebrengt. Kijkend naar andere reviews is dit klaarblijkelijk iets wat bij meer mensen speelt. Dit is voor de werking en doel van het apparaat echter geen issue in onze visie.

Kopen?
Dat kan via Bol.com, CoolBlue, Feenstra, NetGear en/of MediaWorld. Voor zo’n 300 euro heb je al een Arlo Pro 2 systeem met liefst 3 camera’s!

RECENSIES OVERZICHT
Opties
Gebruiksvriendelijkheid
Design
Prestaties
Prijs
Kwaliteit
Vorig artikelCyber security specialist doneert 100 uur om coronahackers van ziekenhuizen te bestrijden
Volgend artikelSmartphone bron van afleiding en ergernis in het verkeer
review-arlo-pro-2-draadloze-beveiligingscameraEen erg mooie beveiligingscamera-set van Arlo. Alles wat je nodig hebt zit erin. Het product is makkelijk te installeren, binnen een kwartiertje geregeld. Verder is het apparaat/de app zeer gebruiksvriendelijk en bevat het alle opties die je zou moeten willen. Het camerabeeld is mooi scherp met 1080p. Het product heeft blijkbaar wel een beetje last van 'lag' of storingen. De pushnotifications werken wel goed en zijn ook een plus.