Uit meldingen bij de Fraudehelpdesk blijkt dat slachtoffers van datingfraude gemiddeld 17.000 euro per persoon verliezen. Dat bedrag is twee keer zo hoog als in 2019. Daarom is sinds gisteren een voorlichtingscampagne gestart: Verliefd op de persoon, of op het profiel?

Bij datingfraude neemt een oplichter de identiteit van een ‘ideale partner’ aan om nietsvermoedende online daters op te lichten. Vroeg of laat heeft deze nieuwe datingpartner geld nodig. Geld dat het slachtoffer nooit meer terugziet.

De impact op datingfraudeslachtoffers is groot. Zij raken niet alleen veel geld kwijt maar verliezen ook een (online) partner, iemand in wie zij lange tijd dachten een soulmate gevonden te hebben. Vanuit de directe omgeving stuiten de slachtoffers vaak op onbegrip. De wanhoop en schaamte zijn dan ook groot. Hoe heb ik dit kunnen laten gebeuren?

Datingfraudeurs zijn uiterst bedreven en manipuleren dagelijks wereldwijd zeer geraffineerd hun slachtoffers. Een van de tactieken is de datingpartner te isoleren van zijn of haar omgeving, om hem/haar makkelijker te kunnen beïnvloeden. Jaarlijks ontvangen wij honderden meldingen van mensen die op deze manier slachtoffer zijn geworden.

In het campagnefilmpje dat vanaf vandaag online staat vertellen twee slachtoffers, Henk en Sylvia, hoe gewiekst hun online datingpartners te werk gingen. Zowel Sylvia als Henk werden voor tienduizenden euro’s opgelicht en liepen daarnaast forse emotionele schade op.

Advies

  1. Maak nooit geld over aan personen die u niet persoonlijk heeft ontmoet;
  2. Controleer profielfoto’s en toegezonden foto’s via bijvoorbeeld Google Images of Yandex: komen dezelfde foto’s ook ergens anders voor?
  3. Praat met vrienden en familie over uw datingpartner.

Deze campagne vloeit voort uit een samenwerking tussen het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV), het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Politie, Slachtofferhulp Nederland en de Fraudehelpdesk. Om de campagne te verspreiden onder online daters werd ook de samenwerking gezocht met Match Group, bekend van onder meer de datingsites Lexa en Tinder. Match Group zorgt via verschillende datingplatforms voor zichtbaarheid van de campagne.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here