Onze maatschappij is mobieler dan ooit. Als je aan de slag gaat met een nieuw webdesign of een redesign, dien je daarom rekening te houden met smartphones. Sterker nog; zorg ervoor dat je mobile-first start. Toegegeven, het is niet de leukste variant voor designers. Je hebt immers een stuk minder ruimte en vrijheid om je creativiteit er volledig op los te laten. Dit maakt de klus niet alleen minder leuk, maar ook een stuk lastiger. Maar op de lange termijn zijn er meer voor- dan nadelen. “Eat that frog!”, stelt Wikash Bharatsingh, Marketing Manager bij Competa IT en redacteur a.i. bij Dutch-Tech Magazine (gehost door Antagonist). In dit artikel gaan we samen met hem in op 3 redenen waarom je mobile-first moet werken bij webdesign of een redesign.

Nieuwe website? Mobile-first. Eat that frog!

Onze maatschappij is mobieler dan ooit. Als je aan de slag gaat met een nieuw webdesign of een redesign, dien je daarom rekening te houden met smartphones. Sterker nog; zorg ervoor dat je mobile-first start. Toegegeven, het is niet de leukste variant voor designers. Je hebt immers een stuk minder ruimte en vrijheid om je creativiteit er volledig op los te laten. Dit maakt de klus niet alleen minder leuk, maar ook een stuk lastiger. Maar op de lange termijn zijn er meer voor- dan nadelen. “Eat that frog!”, stelt Wikash, marketeer bij Competa IT en redacteur bij Dutch-Tech Magazine (gehost door Antagonist). In dit artikel gaan we samen met hem in op 3 redenen waarom je mobile-first moet werken bij webdesign of een redesign.

1. Mobiel eerst geeft later minder issues

Een smartphone biedt, vergeleken met een tablet of desktop, veel minder ruimte om informatie te presenteren. Dit ‘dwingt’ je bij mobile-first design om direct al onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken. Immers; je hebt minder ruimte, dus je wilt uitsluitend ‘need to haves’ tonen. De ‘nice to haves’ kun je afvangen en bewaren voor het moment waarop je meer ruimte krijgt (lees: bij tablet- en desktop designs).

Het klopt dat je hierdoor op de mobiele versie enigszins beperkt wordt in je vrijheid en creativiteit. Die ruimte is er simpelweg niet. Maar het belangrijkste is dat de basis klopt: je zorgt er namelijk voor dat elk component qua structuur op dezelfde manier wordt opgebouwd. Zo kun je elk onderdeel van de website eenvoudig opschalen naar grotere schermresoluties. En mocht je het ontwerp een keer willen aanpassen, dan is dat door de sterke basis eenvoudig in te passen. Iets waar ook de developers van profiteren. “Het is soms lastig uit te leggen omdat je het echt een keer moet ervaren om te begrijpen. In de praktijk gaat het nog te vaak fout. Websites die desktop-first worden gebouwd zien er misschien wel slick en goed uit, maar wat gebeurt er daarna? Op een gegeven moment moet je alsnog naar mobiel. Pas dan komt

het besef, want hoe gaan we alles in zo’n klein scherm proppen? Helaas iets wat we regelmatig terugzien. Bekijk daarom ook zeker andere inspirerende designs voordat je aan de slag gaat”, aldus Wikash.

2. Gemak voor de gebruikers

Start je niet met mobile-first? Dan zeg je eigenlijk dat je geen rekening houdt met een groot deel (misschien wel het merendeel) van je gebruikers. Iedere website of applicatie moet goed en gemakkelijk te gebruiken zijn door je gebruikers. Daarnaast mag het er natuurlijk fancy uitzien, maar gebruikersgemak is vele malen belangrijker. En praat je over gebruikers, dan zijn devices daar onlosmakelijk aan verbonden.

Tussen 2013 en 2019 is het aandeel mobiel internetverkeer wereldwijd toegenomen met 222 procent. Statistieken stellen zelfs dat het aantal mobiel internetverkeer anno 2020 hoger ligt dan het aandeel internetverkeer via desktops; 50,5 procent tegenover respectievelijk 46,5 procent. Ook hier zeggen gebruikers figuurlijk dat ze mobile-first over internet surfen.

3. Beter voor online marketing

Google is -naar eigen zeggen- sinds september dit jaar overgegaan op mobile-first indexatie van websites. Websites die hun mobiele variant op orde hebben worden dus beloond in zoekresultaten; goed voor de online marketing dus. Daarbij: hoe beter de mobile-experience voor de gebruiker, hoe beter voor de reputatie van je site (ook voor zoekmachines). Nog wel belangrijker: Google kijkt ook naar de manier waarop gebruikers je site waarderen. Hoe langer gebruikers op je site spenderen en hoe meer pagina’s ze bekijken, hoe beter de waardering – óók vanuit Google. Natuurlijk zijn er meer zaken die hier van toepassing zijn, zoals lazy loading, snelheid en ‘user flow’. Maar ook dit soort punten kun je (makkelijker) toepassen op mobiele websites.

Eat that Frog!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in