Het is zes uur ‘s avonds. Er ligt een bestelde pizza op je bureau en je hebt nog zeker voor drie weken werk af te maken. Heb jij ook nooit tijd voor de sportschool of om je oma te bezoeken? Time management is voor veel mensen een skill die ze niet onder de knie hebben. En dat terwijl het je leven een stuk makkelijker kan maken. Door de digitalisering zien we steeds minder to-do lijstjes en papieren kalenders, maar ontstaan er talloze applicaties en middelen om je tijd goed in te delen. Daarnaast is het steeds vaker mogelijk om digitaal samen te werken en agenda’s te delen. Je zou zeggen dat time management hierdoor eenvoudiger wordt, maar toch lopen verzuimkosten door stress hoog op de afgelopen jaren. 

Waar gaat plannen fout? 

Time management wordt vaak omschreven als het organiseren van je eigen tijd. Er zijn veel boeken, blogs en video’s geproduceerd en veel mensen kiezen zelfs voor een cursus time management. Onderwerpen die worden behandeld, zijn tijdgebrek, inbox management, afleiding, prioriteiten en grenzen aangeven. Er zijn veel verschillende en uitgebreide tools te vinden die je kunnen helpen bij het plannen van je activiteiten. Ook samenwerken wordt hierdoor steeds makkelijker. In de basis is time management toch anders dan simpelweg tijd inplannen. Het gaat eigenlijk om het organiseren van alle taken waar je op een bepaald moment niet mee bezig bent, zodat je de volledige focus kunt hebben op de hoogste prioriteiten. Veel mensen verliezen kostbare tijd met het plannen van activiteiten die geen prioriteit hebben of nog ver in de toekomst liggen. 

Het resultaat van goed time management

Waarom is time management zo belangrijk? Het gaat er bij time management dus niet om het maken van een goede planning en je hier aan kunnen houden. Als je goede doelen stelt voor jezelf en de juiste prioriteiten kiest, ga je merken dat er meer rust komt in het dagelijks leven. Je zult dan ook minder stress  ervaren, wat goed is voor je algehele gezondheid. Goed time management zorgt er ook voor dat je efficiënter en nauwkeuriger gaat werken. Je weet namelijk wat het belangrijkste is en je leert om jezelf daar volledig op te focussen. Krijg jij valkuilen als afleiding perikelen en uitstelgedrag goed onder de knie? Wees trots op jezelf! Jouw samenwerking met anderen verbetert hierdoor namelijk ook. Anderen weten namelijk beter wat ze van je kunnen verwachten. Ben jij al een pro? Of kun jij toch nog een cursus time management gebruiken?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here