Providers ontkomen niet meer aan Black Friday. De laatste jaren lijkt het fenomeen voor consumenten uitgegroeid te zijn tot ‘overstapdag’ naar een nieuwe provider. In 2020 was er een stijging van 54% in overstappers te zien op Black Friday ten opzichte van een normale week in november. De afgelopen twee jaar was T-Mobile op Black Friday de populairste provider bij overstappers, blijkt uit onderzoek van Prijsvergelijken.nl.

Black Friday is booming bij providers
Black Friday wordt steeds populairder bij telecomproviders én consumenten. In 2018 begon dit fors te stijgen. “Toen was er bij Prijsvergelijken.nl een stijging van 67% te zien van overstappers op Black Friday”, opent Edwin Jonker, één van de oprichters van Prijsvergelijken.nl. In 2019 was de stijging zelfs 97% ten opzichte van een gemiddelde week in november. Een toename van 54% van het aantal overstappers was er in 2020. “Black Friday was eerder niet vanzelfsprekend bij internetproviders. Ziggo had in 2017 de primeur met een speciale actie. In 2018 waren er al zeven providers die meededen. Black Friday is drie jaar later ook voor de meeste telecomproviders één van de belangrijkste dagen in het jaar”, aldus Jonker. 

Nintendo Switch en Airpods
In de twee voorgaande jaren was T-Mobile de populairste provider bij Prijsvergelijken.nl op Black Friday. Wat was de grootste motivatie om van provider te switchen? Korting geeft bij overstappers de grootste doorslag. Maar T-Mobile won in 2020 ook de meeste overstappers met de combinatie van 6 maanden gratis Videoland op je abonnement plus korting. “Door het geven van cadeautjes zijn mensen sneller geneigd om over te stappen. Dit jaar zijn de Airpods enorm populair, zo blijkt uit het zoekgedrag van Nederlanders”, zegt Jonker. “We zien dat providers hierop in proberen te spelen. Steeds meer providers bieden een selectie aan cadeaus aan waaruit een klant kan kiezen. Dit jaar zien we bijvoorbeeld Smart TV’s, smartwatches, een Ring video deurbel of een Xbox Series S.”

Hele week Black Friday
Een trend die sinds 2020 waar te nemen is, is dat bedrijven steeds eerder beginnen met de kortingsacties. Waar de kortingen eerder alleen op Black Friday waren is er nu een aanloop van soms wel een week met alleen maar korting, korting, korting. Ook is daar nog Cyber Monday, de maandag na Black Friday, aan toegevoegd. “Ons advies aan consumenten: blijf scherp en laat je niet té snel verleiden”, aldus Jonker. “Blijf goed bij jezelf nadenken: wat heb ik echt nodig? Kijk goed naar de verschillende acties om te zorgen dat je de beste keuze maakt.”

Bron: persbericht

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in