Voor veel ondernemers en bijna elk Internet marketing bureau is Google Analytics een onmisbare tool om het verkeer op websites te monitoren. De hoeveelheid bruikbare data van deze dienst afkomstig bepaalt vaak de marketingstrategie van een bedrijf. Het laat zien hoe vaak en hoeveel verkeer er naar een site toe komt en waar die vandaan komt. Het gebruik van analytics staat echter onder druk nu de Oostenrijkse waakhond onderzoek deed na klachten van activist Max Schrems. Hij is voorzitter van privacy organisatie Noyb.

Zo bestaat de mogelijkheid dat Google Analytics binnenkort niet meer gebruikt mag worden in Nederland. Deze waarschuwing staat te lezen op de website van de privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens. In Oostenrijk is Google Analytics inmiddels verboden door onrechtmatige doorgifte van data naar de Verenigde staten. Voor een internet marketing bureau is het noodzakelijk het verkeer naar sites van klanten goed bij te houden. Op veel websites van ondernemers staat standaard de analytics tool ingesteld zodat bedrijven zelf in de gaten kunnen houden of er veel mensen naar hun site komen.

De uitspraak van de Oostenrijkse toezichthouder betekent niet dat er in Nederland ook direct een verbod komt op het gebruik van de tool. Het probleem zit hem in de gegevensverstrekking aan de Verenigde Staten. Als Google zijn dienst naar Europa gaat verplaatsen zou het probleem verholpen moeten zijn. De mogelijkheid bestaat dat Google haar dienst gaat aanpassen zodat het de Europese privacywet niet overtreedt. Ook in Nederland wordt gekeken naar de huidige toepassing van deze dataverzamelaar op websites.

Voordat een website optimaal gemonitord kan worden op het verkeer dat naar de site komt zal deze eerst goed ingericht moeten worden. Bij veel bedrijven is het overbrengen van hun verhaal op mondelinge of schriftelijke wijze geen probleem. Waar het gaat om een bedrijfsfilosofie of missie over te brengen op potentiële klanten op internet is toch vaak specialistische kennis nodig. Webteksten vergen een professionele aanpak om op internet goed gelezen of goed gevonden te worden. Hiervoor kun je het beste een SEO specialist in de hand nemen. Deze specialisten weten precies waaraan een goed leesbare webtekst moet voldoen. Dit wordt meestal gedaan naar aanleiding van een zoekwoorden onderzoek. Ook hierbij blijkt Google onmisbaar te zijn. Met de onderzoekstool voor zoekwoorden krijg je inzicht in hoe naar bepaalde woorden wordt gezocht en hoe die zoekopdrachten in de loop der tijd zijn veranderd. Zo kun kun je je zoekwoordenlijst verkleinen tot de zoekwoorden die je echt wil hebben.

Actueel

Veel internet marketing bureaus hebben een SEO-specialist in dienst die ook nadat de site van een ondernemer is gebouwd en voorzien is van de juiste teksten websites in de gaten kan houden. Zo ben je er als ondernemer van verzekerd dat je niet werkt met een verouderde site die niet meer goed vindbaar is. Een professioneel bureau zal zijn werkwijze continu aanpassen op basis van de huidige meet manieren. Er zijn gelukkig buiten google nog veel meer programma’s waarbij websites onderzocht kunnen worden op hun effectiviteit en snelheid. Vooralsnog lijkt het er op dat Google Analytics met een kleine aanpassing nog steeds gebruikt kan worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here