Nederlanders blijken steeds minder interesse te hebben in de nieuwste smartphones. Releases van de nieuwste iPhone en Samsung modellen krijgen online minder aandacht dan voorheen. Dit blijkt uit onderzoek van Smartphonehoesjes.nl. De iPhone blijft hierbij wel populairder dan de Samsung modellen.

Minder interesse in nieuwste smartphones
Voor het onderzoek is het zoekvolume rondom de lancering van diverse modellen van de iPhones 11-13 en de Samsung S10-S21 geanalyseerd. Hieruit blijkt dat het aantal zoekopdrachten naar het nieuwste model in de tijd van de release flink afneemt. “We zien inderdaad dat het nieuwste model minder aandacht krijgt dan voorheen. Dit kan met van alles te maken hebben. Door de pandemie speelt er economische onzekerheid en er is een enorm chip tekort, waardoor een nieuwste smartphone niet meer bovenaan het wensenlijstje staat” aldus Martijn Hooft, eigenaar van Smartphonehoesjes.nl. 

Eén op de drie mensen koopt eens per twee jaar een nieuwe telefoon, blijkt uit cijfers van Smartphonehoesjes.nl. Bijna zestig procent doet dit nog niet eens één keer in de twee jaar. “Mensen geven aan hun oude telefoon helemaal ‘op’ te maken voordat er een nieuwe gekocht wordt. Daarnaast worden de nieuwe modellen steeds prijziger. Voor ruim veertig procent van de mensen is dit een reden om langer te wachten met de aankoop van een nieuwe telefoon.”

Populariteit nieuwste iPhone daalt
De iPhone 11 was de meest populaire iPhone van de afgelopen jaren. In september 2019, de maand van de lancering, was de iPhone 11 goed voor 2,7 miljoen zoekopdrachten. Drie modellen van de iPhone zijn beduidend minder favoriet bij de gebruikers: de iPhone 13 mini, de iPhone xs Max en de iPhone 11 Pro Max. Dit komt overeen met het zoekwoord ‘nieuwste iPhone’. Ook hierbij is een dalende trend te zien. Tijdens de lanceringen is er een piek te zien, maar die wordt elk jaar minder hoog.

Opvallend is dat de in 2021 uitgebrachte iPhone 13 de populariteit in zoekopdrachten van de iPhone 11 en iPhone 12 nog niet kan evenaren. Naar de iPhone 13 werd ruim 1,9 miljoen keer gezocht, terwijl de iPhone 12 nog goed was voor 2,6 miljoen zoekopdrachten. “Dit kan er mee te maken hebben dat de iPhone 12 goed verkocht is omdat deze veel nieuwe mogelijkheden had. De iPhone 13 heeft minder nieuwe mogelijkheden en de mensen die vorig jaar een iPhone 12 hebben gekocht, kopen nu nog geen nieuwe telefoon”, zegt Hooft. “Ook wordt de iPhone 13 minder geproduceerd door het huidige tekort aan chips.”

iPhone blijft Samsung overstijgen
Samsung kan niet tippen aan de zoekvolumes van de iPhone. De Samsung s10 is qua aantal zoekopdrachten de meest populaire Samsung-telefoon. De s10 was goed voor 521.000 zoekopdrachten, tegenover de ruim 2,7 miljoen zoekopdrachten van de Iphone. “De s10 was ook qua verkoopcijfers een hele populaire telefoon in Nederland”, vervolgt Hooft. “De s10 had ook een grote upgrade in functie ten opzichte van zijn voorganger: de s9. Vooral het scherm, de camera’s en de prestaties kregen een grote update. Dit heeft veel mensen dus nieuwsgierig gemaakt naar die versie.”

De nieuwe Samsung-toestellen zijn voor de consument steeds minder van belang, zo blijkt uit het onderzoek. De zoektermen naar de nieuwste smartphones van het Zuid-Koreaanse merk nemen in de eerste drie maanden na de release flink af. Begin 2019 bij de release van de s10 waren dit nog ruim één miljoen zoekopdrachten. Bij de S20, een jaar later, was dit 7% minder. Bij de s21 was dit begin 2021 zelfs 42% minder.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in