In de beginjaren van de elektrische auto was het soms een probleem om een bestemming te bereiken, vooral als die buiten de actieradius van je auto lag. Want er waren weinig laadpunten, de techniek om de auto op te laden werkte traag, en het was lastig om de locatie van de laadpalen te vinden. Inmiddels is er veel verbeterd. De infrastructuur van de openbare laadpaal is nog lang niet op het peil van de tankstations, maar er is wel veel vooruitgang geboekt. Via een laadpalen overzicht zie je makkelijk waar er een staat. Wie zich goed voorbereidt kan inmiddels overal in Nederland komen met een elektrische auto.
Actieradius
Een beperkende factor van elektrisch rijden is de actieradius van de elektrische auto. Dat speelt nog steeds een rol. Met nieuwe elektrische auto’s kun je steeds grotere afstanden rijden. Maar er zijn nog erg veel oudere generaties elektrische auto’s op de weg. Je mag blij zijn als je daar 200 kilometer mee kunt rijden. Het opladen van de nieuwste modellen elektrische auto’s gaat bovendien heel snel. Binnen een half uur is de accu voor 80 procent opgeladen. Voor het opladen van oudere modellen accu’s moet je wat langer de tijd nemen. Plan het opladen dus bij voorkeur als je ergens een maaltijd wilt nuttigen.
Overheid
Vanuit de overheid wordt er duidelijk gestuurd op het uitbreiden van het aantal laadpunten. Er is al een aantal jaren de verplichting om bij gebouwen die worden gerenoveerd op de parkeerplaatsen een infrastructuur aan te leggen die geschikt is voor laadpunten. Er is ook beschreven hoeveel laadpalen er werkelijk moeten worden aangelegd. Particulieren die een elektrische auto aanschaffen kunnen heel voordelig een eigen laadpunt bij hun woning laten aanleggen. Ook bedrijven zien de noodzaak van voldoende laadpalen. Dat heeft ermee te maken dat er veel zakelijke rijders zijn die graag een elektrische auto leasen of aanschaffen.
Openbaar toegankelijk
Vanuit de overheid wordt gestimuleerd om de beschikbare capaciteit aan laadpalen publiek toegankelijk te laten zijn. Dat betekent, dat de oplaadpunten van particulieren en bedrijven technisch zo moeten worden ingericht, dat deze door iedereen kunnen worden gebruikt. Technisch is dat niet eenvoudig, want voor het laden moet uiteraard door degene die zijn auto oplaadt worden betaald. Er zijn echter systemen waarmee dat probleemloos mogelijk is. Er wordt streng gecontroleerd op de kwaliteit en de privacygevoeligheid van die systemen. Ook mag het geen overlast opleveren als elektrische auto’s bij een particulier of bedrijf worden opgeladen.
Routeplanner
Een handige innovatie voor het vinden van laadpalen is de app Grid. Deze app werkt ongeveer op dezelfde manier als een routeplanner. Als je een lange rit wilt maken met de elektrische auto wordt de eindbestemming ingevoerd. Je krijgt dan alle laadpalen langs je route te zien. Er staan ook allerlei aanvullende gegevens bij, zoals de prijs van het laden, de capaciteit van de laadpaal en het aantal laadpunten. Door deze routeplanner te gebruiken kun je je reis zo plannen, dat je nooit zonder stroom komt te staan. Er staan inmiddels bijna 2000 laadpalen in Nederland in de app.