Wij schrijven behoorlijk wat review items over tech-gerelateerde producten en diensten. Soms krijgen we hierbij samples vanuit fabrikanten en leveranciers, maar vaak kopen wij producten ook zelf. Dit kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen.
Soms ontvangen we samples van fabrikanten en leveranciers, maar vaak kopen we de producten zelf. Dit brengt aanzienlijke kosten met zich mee en roept vragen op over duurzaamheid, vooral gezien de huidige focus op de circulaire economie. Daarom zoeken we regelmatig naar producten op (online) marktplaatsen zoals Marktplaats. Tijdens onze zoektocht naar een Smart Bike kwamen we het logo van koeriersdienst Brenger tegen. En dat platform kenden wij nog van 5 jaar geleden. Brenger is een transportplatform dat bemiddelt in koeriersdiensten. Ideaal voor het transport van grote spullen die niet in een pakketje of in een normale auto passen. We besloten Brenger te testen voor het vervoer van onze nieuwe aankoop en te zien hoe dat zou gaan via Marktplaats.
Wat is Brenger?
Wat is Brenger? Brenger is een platform dat gespecialiseerd is in het regelen van transport voor particulieren en bedrijven. Het bedrijf is opgericht om het vervoeren van grote spullen eenvoudiger, goedkoper en duurzamer te maken. Met Brenger kunnen gebruikers een koerier boeken voor het ophalen en bezorgen van grote items zoals apparatuur, fietsen en meubels. Het platform werkt samen met professionele koeriers die toch al onderweg zijn, waardoor lege ritten worden voorkomen en de CO2-uitstoot wordt verminderd.
Transport voor Marktplaats-aankopen
Brenger werkt samen met Marktplaats en maakt het eenvoudig om transport te regelen voor aankopen op Marktplaats. Consumenten en zakelijke partijen die een bank, bed, kast of een Smart Bike 😉 via Marktplaats kopen, hoeven niet meer een busje te huren, tijd vrij te maken en gedoe te ondergaan. Het enige wat jij hoeft te doen is je koop afstemmen met de verkoper en je transport online boeken. Je bepaalt zelf wanneer je aankoop wordt opgehaald en afgeleverd. Je krijgt direct een prijs te zien en kunt eventueel een extra tilhulp bijboeken. Brenger koppelt je transport vervolgens aan een koerier die je aankoop ophaalt en aflevert, en jij wordt op de hoogte gehouden van de status.
Brenger was vijf jaar geleden nog een start-up, maar inmiddels is het slimme en duurzame transportplatform uitgegroeid tot een scale-up die ook buiten de Nederlandse landsgrenzen is getreden. Super knap! Maar bovenal een uitkomst voor verkoopplatformen zoals Marktplaats.
Onze ervaring met het vervoer van een Smart Bike
We vonden een Smart Bike op Marktplaats en besloten deze te kopen. De verkoper had zelf geen busje en ook wij wilden dit keer zelf even geen vervoer regelen, maar dit overlaten aan Brenger. Het proces via Brenger werkt best fijn en is overzichtelijk. Je kunt het hele proces van A tot Z onderverdelen in drie fases:
1) Prijs checken en boeken
Er zijn twee manieren om transport te boeken voor een Marktplaats-aankoop: direct op Brenger.nl of met een Betaalverzoek via Marktplaats. Wij boekten ons transport op Brenger.nl. Binnen enkele minuten hadden we het vervoer geregeld. Brenger biedt verschillende opties zoals flexibele tijden, extra sjouwhulp en etageservice. Wij kozen voor ophalen en bezorgen in de avond, inclusief etageservice op de eerste verdieping. Hoewel dit iets duurder was, vonden we het de prijs waard.
2) Communicatie over het transport
Na de boeking ontvingen we een bevestigingsmail met de vervolgstappen. Brenger ging op zoek naar een geschikte koerier en zodra deze gevonden was, kregen we de avond voor de bezorging een specifieke tijdvak waarop de koerier zou komen. Onze koerier was een Belg met een Nederlands telefoonnummer, hij stuurde ons een SMS en daarna hielden we contact via WhatsApp. Niet alleen super fijn, maar vooral ook makkelijk. Het hele proces verliep heel soepel. Ook deelde we de gegevens van de verkoper op Marktplaats met de koerier (met toestemming natuurlijk) – en ook hij was hier enorm blij mee.
3) Spullen ophalen en bezorgen
Tot slot is het een kwestie van wachten. De koerier haalt de spullen op en levert ze af binnen de aangegeven tijdvakken. We volgden de koerier via een trackingpagina van Brenger. Dit was handig en hierdoor krijg je niet het ‘ik kan het huis niet uit’-effect. De koerier hielp met het uitladen van de Smart Bike, controleerde samen met ons op eventuele schade, maakte een foto en vervolgde zijn weg.

Conclusie: onze ervaring met de koeriersdienst Brenger
Onze tweede ervaring met Brenger was top! De communicatie verliep soepel, het transport was efficiënt en de algehele ervaring was zeer positief. Het platform werkt goed en draagt bij aan een duurzame en circulaire economie door het vermijden van lege ritten en onnodige kilometers. We zijn zeer tevreden en raden Brenger aan voor iedereen die transport wil regelen voor het ophalen en bezorgen van spullen.